Men det är ju vinter nu, eller?

 nuIdag på spanskan frågade jag min lärare om en sak jag funderat över. Kalla mig dum men jag har ej tänkt på det förut. Det är ju nämligen så att det är sommar på många ställen i världen nu, alla länder söder om ekvatorn i princip, typ Australien, länderna i sydamerika osv. Min fråga var då; Använder de ordet sommar nu på vintern eller betyder vinter att det är varmt för dem? Hon sa att de säger sommar nu, alltså är sommaren i slutet och början av året. Okej sa jag men om jag säger till nån som bor i tex Argentina då tex; "förra sommaren bla bla".. så tror den jag menar förra januari typ? Ja tydligen, så man måste specificera det om pratar med någon på södra jordklotet, att man menar juni, juli augusti och inte december, januari och februari. Mkt komplicerat tycker jag. Något som jag som sagt ej tänkt på innan, just den själva defenitionsfrågan.

Annars då? Ja det är ju måndag så inget extraordinärt har hänt, enligt förväntan. Lugn dag på jobbet, busfian kommer nog snart börja gå för hon kan stå rätt länge nu på egen hand. Magen besvärar mig fortfarande till och från. Men det struntar vi i för; om fem dagar åker vi till New York !! :D


Jag hade iofs ej tackat nej till lite sånthärnt just nu...


Kommentarer
Postat av: juliasbullar.blogg.se

haha, de får sommarlov i thai ju i mitten av mars :D

2010-01-26 @ 16:01:34
URL: http://juliasbullar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0