Vart tog den vägen?!

Ja var ska jag börja..? Svenska lunchen igår var väldigt lyckad enligt mig, ialla fall om man ser till hur proppmätt jag var efter. Jag bidog med min nyfunna specialitet - äppelpaj till efterrätt. Allt var mkt omtyckt av spanjorerna oxå, alltfrån sillen och knäckebrödet till jansons frestelse och äppelpajen.
 På kvällen gick jag hem till min skandinaviska vän Ditte där det väntades erasmusfest. Inget minder än Beer-pong kväll väntades. Tänk pingis på ett american-pie vis och släng in massa öl på det så. Jag är ju ej så förtjust i öl men som tur var vann mitt lag när vi spelade så behövde ej dricka mkt :P
Något som störde mig under hela kvällen var min ofrömåga att prata engelska. Helt sjukt var det hur dåligt jag kunde uttrycka mig.. Avslutade varje mening på spanska typ för jag aldrig fann orden på engelska. Så sjukt frustrerande. Att växla från att skriva sms på svenska och prata lite svenska med ditte tillexempel, till att prata spansaka med Ana som jag var där med för att sedan byta till engelska igen om ditte ej förstod mig eller nån annan erasmus pratade med mig blev helt enkelt för mkt. Jag märker ju själv att spanskan går lättare och lättare nu, speciellt om man jämför mer hur den var när jag kom ner, men det verkar vara på bekostnad av min engelska och även andra språk :S Bra där hjärnan, som ska ha utrymme för hur mkt som hellst men samtidigt ej kan underhålla mer än två språk på en gång. Dåligt! Kanske var därför jag aldrig lärde mig spanska bra hemma i sverige, för det var då engelskan som hade mest utrymme efter svenskan... Tråkigt är det alla fall, måste öva mer! Kan väl se det som ett bra tillfälle att göra det när vi åker till tyskland igen på fredag typ. Är ej så insatt i var vi ska åka exakt men det lär väl tiden utvisa :P
 
Idag har solen kommit tillbaka till oss alla fall och jag tog mig en skön promenad förut på eftermiddagen och lyssnade på min ljudbok. Måste räkna nån dag hur många jag har lyssnat på sen jag kom hit, har ju blivit en hel del. Minst 20 alla fall. Goood

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0